Saker jag inte skulle vilja göra

 

gyllene

Av alla saker som jag i nuläget inte skulle vilja göra/bli utsatt för så ligger nog Söka asyl i Grekland på plats nummer 1. Och då menar jag verkligen det. Jag skulle hellre lyssna på naglar mot griffeltavla i all oändlighet. Eller uppleva varenda måltid, till min död, som lite, lite för saltad. Jag skulle hellre alltid ha tvättlappen placerad så att den kliade asmycket, och jag skulle hellre slå i lilltån i alla hårda kanter som existerar. Så lite vill jag söka asyl i Grekland.

Att söka asyl i Grekland innebär för det första en jäkla massa väntan. Dels för att det finns många som vill söka asyl, och dels för att (bland andra) Atens asylsökningsmottagning svarar på föregående problem genom att ha kontoret öppet en timme om dagen en dag i veckan. Och då blir det kö. När du väl står i kön, suktar efter lite fetaost, underhåller sina kökamrater med ett lustigt skämt om Zorba för att fördriva tiden händer följande.Välpolerade skallar och hårt knutna nävar närmar sig och vad som väntar är misshandel av första bästa offer. Gyllene gryning har gjort sitt. Vad mer? Polisen avslutar Gyllene grynings arbete.

Må hända att det verkar fruktansvärt jobbigt att söka asyl överhuvudtaget. Hela grejen med att man måste bevisa att man förtjänar medlidande. Att man måste få sina kanske värsta upplevelser bedömda och utvärderade av en totalt främmande person. Är problemen verkligen tillräckligt jobbiga? Har du försökt att tänka positivt? Jag menar, verkligen försökt? Nej, att söka asyl är nog inte drömmen för någon, men gör man det i Grekland kan man ju säga farväl till allt vad drömmar är, när man ser dem, sakta bli misshandlade till döds av Polis och nazister.

Inspirerat av samtal med en grekisk kompis. Vill du läsa om andra vidrigheter, klicka här

Kommentera

