Påskspecial

påskjesus

I min ensamhet och totala tristess har jag dammat av de äldsta uppslagsverken bokhyllan kunde erbjuda för att studera svenskt påskfirande. I boken Wikipedia, författare Googelus Sökelus, hittar jag bra och trovärdig information som jag i studiets tecken bara inte kunde slita mina vetgiriga ögon från. Jag låter nyfikenheten ta mig i sitt våld, och jag sugs in i de mest fascinerande historier. Efter att ihärdigt ha läst i timtal i endast ljuset från ett simpelt vaxljus, iförd mitt varmaste fårskinn i kampen mot den allt enträgna kylan, inser jag vilken absolut fuckad högtid påsken är.

Vi tar det baklänges

Påsk är idag mest firad av en grupp mindre varianter av människor, iförda sjal och läppstift på kinderna. Firandet börjar utanför din port plingandes på din ringklocka som ett annat Jehovas vittne. Du, iförd din morgonrock och andedräkt som säger ”igår skulle jag inte druckit så mycket vin”, öppnar dörren. I detta ögonblick händer mycket. Först kommer du att få uppleva några sekunder av dövhet, detta efter att de människoliknande varelserna har hojtat ”GLAD PÅSK!” det absolut högsta de kan (och det är högt må jag säga). Efter denna smått traumatiska upplevelse förväntar sig de kortväxta gestalterna att du ska ge dem gåvor, i form av godis eller pengar. Gör som de säger!! Detta upprepas under hela dagen.

Påsk var från början en högtid för judarna att fira att de lyckats tåga ut ur Egypten och därmed frigjort sig från ett ganska långvarigt slaveri. Sen kom Jesus och ändrade på högtiden för alla kristna. ”Firar ni?” sa han ”Sluta med det genast!”. Nej, nej, firandet av avslutat slaveri var inte gott nog för Jesus, ”på påsken ska man inte vara glad” sa han ”man ska vara lessen för att JAG är lessen!” (Rak 13: 3-7). Sen blev Jesus avrättad och alla blev förstås väldigt ledsna, och glömde bort att man en gång i tiden på den här dagen hade varit väldigt glad. Sen gick det några år. Alla började helt plötsligt tro på tomtar och troll och man trodde att häxor skulle flyga till Blåkulla och äta grodor och annat äckelpäckel. Efter det blandades ytterligare komponenter in i firandet genom att ze germans hittade på att harar gick omkring och värpte ägg, och nu är vi här. Jaha, ingen vet längre vad som ska eller vad som inte ska firas, barnen tar det försåts till sin fördel och tigger godis från oss. I framtiden kommer vi väl att fira påsken återigen ledsna, eftersom samtliga barn kommer att bli anmälda för tiggeri och därför bli asfattiga. Allt går i cykler.

4 Responses to Påskspecial

  1. Bodil Wallin says:

    GLad Psk i alla fall! morrmorr

  2. vera says:

    hahahaha rakel ❤ ett av dina bästa inlägg måste jag säga! påsken är i sanning ett skämt från en förvirrad och svunnen tid. men man ska inte klaga – får i alla fall godis, ledighet och anledning att supa satan!!!

Kommentera

