Jag efterlyser Hjälten i min nya roman

darth2
Inte lika bra story va?

De senaste dagarna kunde vi läsa i diverse tidningar om utvisandet av familjen Zakir, en familj med 3 små gossar. Samtidigt är regeringen så charmerande lägliga med att uppmana polisen att öka tempot, rappa på, lägga på ett kol när det kommer till att söka upp de personer som inte ännu lämnat Sverige frivilligt efter ett avslag på ansökande av uppehållstillstånd. Ut med packet, och det är på stubinen! Finkänsligt ut i fingertopparna. Här snackar vi om riktigt taktfulla karaktärer.

Familjen Zakir har under den senaste veckan fått agera symbol för Sveriges brutala migrationspolitik. Och Tobias Billström har fått agera symbol för… ja, för brutalitet i allmänhet. På frågan om regeringen ska överväga att göra det lättare för barnfamiljer att få stanna i Sverige säger Billström: ”nej, det är inte en prioriterad fråga”. Kort. koncist.

Själv reser jag lite borst över att hela den här historien skulle kunnat vara perfekt stoff för en överdrivet tragisk film, en best seller utan dess like om det inte var för att ALLA ville spela bad guy. Hela dramaturgin faller. Vi har inte en enda godlynt karaktär i denna annars perfekta samlingen råmaterial till snyftare.

  • Roll som bad guy 1: Migrationsverket (motivering: vill tvinga små barn att åka till länder de aldrig satt sin fot i)
  • Roll som bad guy 2: Polisen (motivering: utför Migrationsverkets order utan att blinka)
  • Roll som bad guy 3: Tobias Billström (motivering: tycker att polisen inte borde utföra sitt jobb så satans långsamt)
  • Roll som hjälten: vakant

Jag tar gladeligen emot tips!

6 Responses to Jag efterlyser Hjälten i min nya roman

  1. roland (morfar) wallin says:

    Heja Rakel
    Du skriver jättebra! Fortsätt, jag ser fram mot nya underfundiga texter.
    Har du det bra? När kommer du hem? Jag saknar dig

    Kärlekfulla hälsningar
    Morfar Roland

  2. talamod says:

    Jag har ingen good Guy heller, men låt för guds skull, ha ha, Radzinger alias Benedictus få rollen som Palpatine.

  3. Jerra says:

    Nu går det lättare för polisen att hitta papperslösa eftersom de kommit på att de får kolla leg på plankare i t-banan. Men det blir förstås bara fler villains no Good guys. Sorry!

Kommentera

