Dagisregler i rättsväsendet

Jag är inte jurist, men….

Hur kommer det sig att man så förbaskat ofta läser om skurkar och ligister som bryter mot lagen, men en sekund senare blir friade/förmildrande omständingheter eftersom de inte hade något uppsåt? Det ser så märkligt ut i tidningen om det ser ut till exempel så här:

våldtäkt

 

Asså, jag fattar ju att en person som, låt oss säga, mördar någon och också hade för avsikt att göra detta är mer sjuk i huvudet och mer farlig än en person som råkade ta livet av någon. MEN, i till exempel detta fall, med den våldtagna kvinnan, hade ju förövaren väldigt mycket för avsikt att åtminstone skada henne rejält, med tanke på att man hade hittat glasskärvor i underlivet på henne. Eller?? Svårt att tänka mig att han gjorde det av någon som helst annan anledning.

Jag menar inte att vi ska gå tillbaka till ett samhälle där vi kastrerar våldtäktsförövare , eller kastar rutten frukt på snattare, bara för att det känns bättre för oss själva. MEN det känns konstigt att det så ofta begås brott som följs av att gärningspersonen skriker ”DET VAR INTE MENINGEN, lovar!”, som värsta dagiset. ”Jag skulle bara klappa henne lite med kniven på magen!”, ”Hur skulle jag kunna veta att han var allergisk mot arsenik?

Kommentera

